Ki Ageng Pandanaran
Crita iki diwiwiti saka Kerajaan Demak Bintara, kerajaan Islam sing
sepisan neng tlatah Jawa, rajane jenenge Raden Patah. Dheweke keturunan
Brawijaya sing omah-omah karo putri Tiongkok. Merga tlaten dheweke bisa mbangun
krajaane sing ndadekake rakyate urip makmur lan bisa tentrem anggone nglakoni
ibadah agamane. Sawise Raden Patah seda, mula sing nggenteni dadi raja ora liya
anak mbarepe sing jenenge Pangeran Sepuh utawa Pangeran Sepuh Sabrang Lor.
Pangeran iki duwe anak lanang jenenge Pangeran Made Pandan lan dikarepake sing bakal
nggenteni dheweke. Nanging, apa sing dikarepake dening Pangeran Sepuh Sabrang
Lor ora bakal kawujud, merga Pangeran Made Pandan ora gelem dadi Sultan.
Dheweke kepengin dadi ulama gedhe lan nyepi arep nglakoni tapa, uga ngangsu
kawruh bab agama. Dhek bapake seda, kuwasane diwenehake marang Paklike, Raden
Trenggana diangkat dadi Sultan Demak ketelu. Pangeran Made Pandan banjur
ninggalake Kasultanan Demak lan ngumbara nuju arah Kidul sing ora bakal dingerteni
dening sedulur Kasultanan.
Sajroning pangumbaran,
dheweke mesthi ngajarake lan ngangsu kawruh bab agama Islam. Saya suwe anggone
mlaku, lan ora dirasa dheweke wis tekan ing sawijining panggonan sing diarani
Bergota. Neng panggonan iku, dheweke ngedegake pondho-pondhok pesantren kanggo
para pandhereke kanggo ngangsu kawruh lan nyebarake agama Islam. Kanthi
sarujuke Sultan Demak, Pangeran Made Pandan mbukak alas anyar lan ngedegake omah uga gawe
kampung. Ngelingi alas mau akeh wit asem arang-arang, tegese asem sing jarake
adoh-adoh, mula diarani Semarang (asale saka tembung asem “asam”, lan arang
“jarang”). Merga tlaten lan sabar anggone mulang warga bab agama, Pangeran Made
Pandan banjur kesuwur kanthi paraban Ki Ageng Pandanaran. Banjur dheweke
ngedegake Kabupaten Semarang sing diestoni dening Sultan Demak lan Ki Ageng
Pandanaran diangkat dadi bupati sing sepisanan ing Semarang. Dheweke nglakoni
pamarentahan kanthi wicaksana lan tlaten. Ki Ageng Pandanaran duwe anak sing
uga kesuwur kanthi paraban Ki Ageng Pandanaran. Pungkasane, Bupati Pandanaran
(Pangeran Made Pandan) tilar donya. Lan disarekake ig Pegunungan Pakis Aji
(Telomoyo) sing manggon ing sisih wetan Bergota. Ki Ageng Pandanaran
nggantekake kalungguhane bupati Semarang merga saka warisane jenate bapake.
Dheweke mimpin Pamarentahan kanthi apik lan mesthi manut karo ajaran-ajaran
Islam kaya dene jenate bapake. Nanging suwe-suwe ana owah-owahan. Dheweke sing
maune apikan aten iku saiki wis malih dadi luntur. Tugas-tugas pamarentah sing
maune digarap nganti rampung lan tumata kanthi thirik-thirik, saiki wis wiwit
kerep ora digubres lan digarap, apa maneh pondhok-pondhok pesantrene lan
panggonan kanggo ngibadah sing wis wiwit ora dirumat maneh. Nanging bejane sing
kaya mangkono mau nuli dimangerteni dening Sultan Bintara, mula ora dadi kedarung-darung tekan
ngendi-endi.
Sultan Demak
ngupayakake kanggo nginsyafke Ki Ageng Pandanaran kanthi prantaran utusane,
nanging kekarepane Sultan Demak ora diwangsuli nanging malah diece
entek-entekan. Ngerteni kahanan sing kaya mangkono, mula Sultan Demak nganakake
rembugan gedhen sing bakal ditekani dening para pejabat lan tokoh agama, ing
antarane para Walisanga. Kanggo ngemban tugas kuwi, diputuske yen sunan
Kalijaga ditunjuk dadi utusan Sultan Demak.
Sunan kalijaga nyamar dadi tukang suket sing nawakake dagangan
sukete neng plataran Kabupaten Semarang kanggo pakan jaran piyaraane. Sawise
suket mau dituku, banjur dibongkar dening tukang jaran sing pranyata ing jerone
mau ditemokake emas sakepel sing pating kumeclap. Emas sakepel mau banjur
diakoni dening sang bupati dadi duweke. Kahanan kaya mangkono iku kedadeyan
nganti ping pirang-pirang nganti emas sing ditampa yen dijumlahke wis mesthi
akeh banget lan samsaya srakah lan tamak bae bupati mau. Nalika tukang mau
ngandhakake marang sang bupati ngenani emas sakepel mau nanging kasunyatane ora
diakoni yen dheweke nyimpen emas duweke tukang suket.
Mula si tukang
suket mau meneng sedhela ndonga marang Gusti kang Murbeng Dumadi supaya diwenehi
pituduh lan dalan kanggo nakluke sang bupati Semarang tanpa mancing tukaran utawa padudon. Si tukang suket ngandharake yen
sang bupati ora ngakoni ora dadi ngapa, malah yen sang bupati isih kepengin
emas sing luwih akeh maneh, dheweke saguh kanggo nduduhake neng endi panggonan
emas-emas mau. Sawise ngrungokake tembung-tembung mau, tanpa isin-isin sang
bupati terus meksa supaya age-age diduduhake neng endi panggonan emas sing
dimaksud mau.
Sing dodol suket
ngongkon sang bupati supaya macul lemah neng platarane Kabupaten. Wiwitane sang
bupati ngrasa mamang, nanging merga anggone duwe kekarepan kepengin entuk emas sing
luwih akeh, mula pangrasa sing kaya mangkono iku dilalekake, lan panjaluke
tukang suket mau dituruti. Kanthi gedhe lan kuwasane Sang Maha Wikan, mula
kasunyatane saben kilan lemah sing dipacul mau dadi emas. Mula sang bupati
kanthi rasa ati sing bungah, banjur nerusake anggone macul, dheweke ngrasa
samsaya kesel lan wis ora saguh maneh anggone ngayunke pacule.
Wiwit saka
kedadeyan sing lagi bae dilakono, dheweke sadhar yen apa sing diadhepi kuwi
dudu sembarang wong. Merga ora percaya yen wong sing dodol suket bisa nggenti
lemah dadi emas. Dheweke ngrumangsanio yen dheweke wis kesasar lan keblusuk ing
padonyanan. Pungkasane dheweke takon sapa sejatine sing dodol suket iku, lan
wangsulane yen dheweke sejatine Sunan Kalijaga, salah sijine saka Walisanga.
Krungu kaya mangkoni iku, sang bupati age-age njaluk ngapura ngenani apa sing
wis dadi kaluputane, lan sang bupati pungkasane gelem diangkat dadi murite
Sunan Kalijaga, nanging kudu ana syarate. Banjur Sunan Kalijaga pamit arep
ngadhep marang sang Baginda Sultan Demak, lan ing wektu sing ditemtokake
dheweke arep etka maneh padha karo kanggo ngumbara.
Sawise Sunan Kalijaga
lunga, bupati Pandanaran wiwit tata-tata kanggo nyiapake pangumbarane.
Sakliyane kuwi dheweke mesthi sedekah lan ngamalke bandhane kanggo fakir
miskin, kanggo netepi janjine. Ki Ageng Pandanarang karo bojone ngumbara kanggo
nggolek sing dinggo nemeni plajarane marang agama Islam, khususe ing Jawa.
Pungkasane Ki Ageng pandanaran netep ing Klaten Jawa Tengah nganti seda lan
diarekake ing Gunung Jabalkat, nganti saiki kuburan Sunan Tembayat isih rame
ditekani dadi objek wisata ziarah sakgandheng karo ziarah Walisanga.
Lihat Pula :
Ki Ageng Pandan Arang (Wikipedia)
Cerita Rakyat Nusantara (Ki Ageng Pandanaran)
Sejarah Sunan Pandanaran / Sunan Bayat Murid Sunan Kalijogo
Sejarah dan Nasab Sunan Bayat dan Sunan Pandanaran
KI AGENG PANDANARAN II PERGI KE JABALKAT
Sunan Bayat atau Ki Ageng Pandanaran
Lihat Pula :
Ki Ageng Pandan Arang (Wikipedia)
Cerita Rakyat Nusantara (Ki Ageng Pandanaran)
Sejarah Sunan Pandanaran / Sunan Bayat Murid Sunan Kalijogo
Sejarah dan Nasab Sunan Bayat dan Sunan Pandanaran
KI AGENG PANDANARAN II PERGI KE JABALKAT
Sunan Bayat atau Ki Ageng Pandanaran
Tidak ada komentar:
Posting Komentar