NYAI DHAPU
Jaman mbiyen kutha utawa kabupaten Semarang,
diasta dening Ki Ageng Pandanaran II yaiku kulawarga saka Sultan Demak. Wektu
semana penyebaran agama Islam lagi maju-majune, lan gedhe banget pengaruhe
tumrap para pengembating negara, kalebu uga Ki Ageng Pandanaran II ing Semarang.
Sawise tuwuk ngasta bupati ing Semarang
lan dirasa wis
akeh nesep ajaran agama Islam, mula Ki Ageng Pandanaran II terus kepengin leren
kawibawan. Ki Ageng Pandanaran II terus lunga ninggal kutha Semarang,
lunga menyang Tembayat (Bayat) wilayah Klaten, ora pamitan karo kulawargane lan
garwane.
Nyai Ageng Pandanaran sawise ngerti menawa ditinggal
karo rakane, terus karaya-raya nusul lunga saperlu nggoleki lungane Ki Ageng
Pandanaran II nganti saketemune. Nyai Ageng Pandanaran bisa ketemu garwane,
mula terus melu dumunung neng Bayat.
Neng Tembayat, Ki Ageng Pandanaran II lajeng katelah
nama Sunan Bayat, nganti tekan sedane, uga disarekake neng Bayat. Makame tekan
saiki tansah diziarahi karo para warga masyarakat, jalaran kaanggep keramat lan
isih ana sejarahe.
Lungane Ki Ageng Pandanaran neng Bayat, isih ninggal
adhi wedhok yaiku Ni Pandhansari, sing uga melu nusul tindake Ki Ageng
Pandanaran, kanthi ditutake abdi loro yaiku Ki Wonobodro lan Ki Wonosari.
Lungane ngliwati alas, nrabas lungiting samudra amarga ora ngerti menyang
ngendi tindake kakange. Neng ndalan, Ni Pandhansari saabdine krungu pawarti yen
ing sakidul kulone kutha Semarang ana sawijining
pondhok pesantren sing misuwur, disesepuhi dening Ki Jiwaraga, dene papan
panggonane neng dhusun Blimbing, sakidule dhusun Boja.
Ni Pandhansari terus lunga menyang dhusun kasebut, ing
pangajab muga-muga bisa ketemu kakange neng papan kono. Nanging nyatane Ki
Ageng Pandanaran ora bisa ditemukake mula Ni Pandhansari saabdine terus
kepengin dadi muride Kyai Jiwaraga. Sawise dirembug, Ni Pandhansari saabdine
terus ditampa dadi muride. Ni Pandhansari kuwi sawijining kenya sing arep
ngancik dewasa tur ayu banget. Mula ora mokal yen sedhela wae dadi kembange
para mudha lan para siswa neng dhusun kono. Khususe para mudha padha gandrung,
lan malah ngaturke panglamar neng Kyai Jiwaraga, amarga padha kasmaran arep
ngepek bojo Ni Pandhansari.
Temtu wae panglamar kuwi ora ditampa, amarga Ni
Pandhansari durung gelem nikah, isih kepengin nambah ilmune. Senajan sejatine,
Ni Pandhansari kuwi kenya
sing sregep nyambut gawe lan olah-olah.
Sawijining dina, Ni Pandhansari kepengin dolan ndhelok
tegal sing papan panggonane neng sawetane dhusun. Neng pategalan kuwi akeh
kembang sing maneka warna. Mula yen kembange mekar bebarengan bisa marahi
resepe pandulu, kahanan kuwi sing narik kawigatane Ni Pandhansari.
Gandheng pategalan kuwi akeh kembange, mula diarani
tegal sekaran. Neng tegal sekaran kuwi Ni Pandhansari seneng lan kerep
nganakake sayembara karo siswane Kyai Jiwaraga. Sayembara kuwi antarane
mangkene : “Sing sapa bisa nyipta sumbering toya, bakal entuk nugraha.”
Akeh para siswa sing melu sayembara kuwi, nanging siji
wae ora ana sing bisa ngleksanani. Akhire Ni Pandhansari terus njabut cise sing
ditancepake neng lemah. Sanalika lemah kuwi metu banyune dadi sumber. Sumber
kuwi diarani Sendhang Sebrayat, sing ngemu arti sawijining sendhang sing
banyune bisa kanggo nyukupi kabutuhane wong sakulawarga utawa sabrayat.
Nanging suwe-suwe jeneng sendhang mau owah pangucapane
dadi sendhang Sebrayut tekan saiki. Dene papan pangonane neng sawijining
grumbul mbulungan tengah sawah, sakidule dhusun Boja.
Banyu sendhang kuwi pranyata gedhe banget paedahe tumrap
masyarakat dhusun Boja lan sakiwa tengene kayata kanggo ngombe, sesuci lan
kanggo ngileni sawah. Neng jaman mbiyen ana kapercayan yen para pawestri sing wis omah-omah suwe,
nanging durung oleh momongan utawa anak, kanthi sarana ngombe banyu sendhang
kuwi saka keparengane Gusti Allah saged gadhah putra.
Sabanjure lemah tegal sekaran kuwi, kanthi anane banyu
Sendang Sebrayut terus diolah dadi sawah sing subur banget, kamangka maune dadi
papan panggonan raja kaya lan akeh kembang sing ora krumat. Ewa semana ora
kethang sithik, saperangan lemah Tegal Sekaran ditanduri kembang sing maneka
warna.
Kejaba Sendhang Sebrayut, Tegal Sekaran uga akeh
manfaate tumrap para umat sing lagi nglesanakake khajad dhateng Gusti Allah,
kayata neng mangsa ketiga sing dawa, akeh kali sing asat kurang banyu,
wit-witan padha garing, lan sapanunggale. Nalika kuwi, para umat Islam neng
Boja, padha nindakake shalat istisqo’ neng tegal sekaran.
Ora suwe, Kyai Jiwaraga nampa
siswa anyar saka Cirebon,
asmane Ki Dhapuraja sing isih ana hubungane karo Sultan Cirebon. Mula
suwene-suwe Ki Dhapuraja tuwuh rasa tresna marang Ni Pandhansari. Akhire Ki
Dhapuraja matur marang Kyai Jiwaraga yen arep nggarwa Ni Pandhansari. Panglamar
kuwi ditampa, kanthi entuk restu saka Kyai Jiwaraga minangka gantine wong
tuwane, Kyai Dhapuraja banjur nikah kaliyan Ni Pandhansari. Sawise nikah, Ki
Dhapuraja kepengin omah-omah dhewe. Kyai Jiwaraga uga sarujuk lan maringi ijin
marang Ki Dhapuraja sekalian.
Ki Dhapuraja sagarwa banjur nggolek papan palereman sing
cocok. Kalorone banjur lunga ngetan saka dhusun Blimbing nganti tekan pinggir
dhusun Boja. Neng wetan dhusun Boja kuwi griyane Ki Dhapuraja sekaliyan saiki
dadi langgar wakaf yaiku Masjid Baitul Makmur.
Awit dedalem neng dhusun Boja, Ni Pandhansari banjur
disebat Nyai Dhapuraja utawa Nyai Dhapu, dene Ki Dhapuraja uga disebat Kyai
Dhapuraja utawa Kyai Dhapu.
Kanggo nyukupi kabutuhan urip, Nyai Dhapu banjur matur
marang Kyai Dhapu, supaya digawekake ilen-ilen banyu. Dening Kyai Dhapu panjaluk
mau banjur diikhtiyarake nanging wis
bola-bali usaha tetep ora bisa. Akhire Nyai Dhapu nyalirani dhewe, carane Nyai
Dhapu nggawe ilen-ilen banyu kuwi kanthi ngetog kasektene yaiku kanthi nggered
setagene saka Sendhang Sebrayut nganti tekan daleme.
Banyu kuwi bisa mili kanthi lancar, cukup kanggo
kabutuhane para warga masyarakat khususe para tani. Saluran banyu kuwi diarani
saluran Sidhapu. Asmane Nyai Dhapu saya ngambar arum tekan dhusun liya. Kabeh
pada kurmat marang Nyai Dhapu, nanging kosok baline pekurmatan marang Nyai
Dhapu kuwi, ndadekake isine Kyai Dhapu, mula piyambakipun kepengin lunga saka
dhusun Boja ninggal Nyai Dhapu.
Sadurunge Kyai Dhapu lunga, Nyai Dhapu duwe panjaluk
supaya Kyai Dhapu gelem nuduhake isi atine kanthi nancepake cise ning lemah.
Cis banjur ditancepake, dumadakan lemah mau ngetokake banyu sing panas. Dene
Nyai Dhapu uga banjur nancepake cise neng lemah sacedhake lan sanalika lemah
kuwi ngetokake banyu sing anyes. Papan panggonan mau neng sisih lore dhusun
Boja lan diarani Pasinan utawa Masinan.
Kanthi metune banyu sing panas mau miturut pemanggihe
Nyai Dhapu mbok bilih penggalihe Kyai Dhapu mau pinuju panas, kosokbaline dene
banyu anyes saka cise Nyai Dhapu mratandhani penggalihe Nyai Dhapu asrep, lan
ayem. Mula bisa dadi pangayome tumrap wong cilik lan bebrayan agung.
Kyai Dhapu banjur lunga ninggal Nyai Dhapu, tindak saka
dhusun Boja terus ngulon, tekan neng sawijing dhusun yaiku Kaliputih. Kyai
Dhapu manggen neng dhusun kasebut tekan sedane. Panggonan palereman lan
pasareane Kyai Dhapu diarani dhusun Kali Dhapu, makame dirumat lan diziarahi
dening masyarakat.
Sapungkure Kyai Dhapu, Nyai Dhapu nerusake mbangun
dhusun Boja. Ora mokal yen sedhela wae asmane wis kondhang lan ngambar arum neng
masyarakat, saengga akeh para sedulur saka njaba dhusun sing sowan saperlu
njaluk pituduh, sakliyane kuwi uga njaluk piwulang agama Islam.
Kanthi rancas, dhusun Boja dadi maju, rame, jalaran
tansaya tambah jiwane. Saiki Nyai Dhapu wis
dadi randha, amarga wis
ditinggal karo Nyai Dhapu. Salah siji abdine, yaiku Kyai Wonosari pengin
nggarwa Nyai Dhapu. Temtu wae Nyai Dhapu ora gelem nampa, malah ndadekake nesune. Akhire Ki
Wonosari ditundhung lunga, jalaran dening Nyai Dhapu dianggep ngalangi mbangun
dhusun Boja. Ki Wonosari banjur lunga, manggon neng dhukuh Pilang, sawetan lore
dhusun Boja.
Ki Wonobodro abdi sijine duwe anak lanang. Sabanjure
anake Ki Wonobodro kuwi sing mbiyantu Nyai Dhapu mbangun dhusun Boja. Piyambake
dipercaya banget dadi lurah dhusun Boja, mula katelah nama Kyai Boja. Kyai Boja
kejaba dadi abdine Nyai Dhapu sing dipercaya, uga dadi garwane Nyai Dhapu,
nanging kanggo njaga arum asmane Nyai Dhapu, mula Kyai Boja tetep disebut abdi
kinasih.
Akhire, Nyai Dhapu, Kyai Boja lan Ki Wonobodro seda neng
Boja lan disarekake neng Boja. Nanging makame dhewe-dhewe ora kumpul dadi siji.
Nyai Dhapu neng sisih lor, dene Kyai Boja neng sisih kidul. Dene pasareane Ki
Wonobodro mapan neng sandinge Nyai Dhapu, ana ing sawijining pager tembok.
Miturut prasajane sifat pribadhine Kyai Boja, nganti saiki makame ora gelem
dibangun luwih apik, cukup kaya makam-makam umum liyane, kuwi nuduhake yen
pribadhine Kyai Boja kuwi pemimpin sing jiwane tetep merakyat.
Kanggo pangemut-emut jasa perjuangane Nyai Dhapu tumrap
masyarakat ing dhusun Boja, lan kanggo ngurmati agunge asmane, ing saben taun
yaiku tanggal 7 wulan Syawal dianakake Merthi Dhusun lan Syawalan. Jumbuh karo
adat lan manut tatanan utawa ajaran agama para masyarakat padha ziarah neng
makame Nyai Dhapu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar